Pierwszy raz w maratonie rowerowym

Niemal każdy, kto pasjonuje się sportem rowerowym, wcześniej czy później rozważa wzięcie udziału w maratonie. Dla wielu osób tego rodzaju impreza jest nie tylko możliwością sprawdzenia własnych umiejętności, lecz przede wszystkim świetną przygodą i sposobem na aktywne spędzenie czasu. Wszystkim rowerzystom sprzyja fakt, że imprez rowerowych jest coraz więcej a dodatkowo pojawiły się ich określone specjalizacje, dzięki czemu nie są to już tylko wyścigi kolarskie, ale także rajdy górskie, żwirowe (szutrowe) czy nawet maratony będące w istocie wycieczkami w zorganizowanej grupie. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek dotyczących tego, jak przygotować się do uczestnictwa w maratonie rowerowym.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Najważniejsze na trasie jest zawsze bezpieczeństwo. Dlatego biorąc udział w maratonie należy zadbać o dobry kask. To on w razie upadku i uderzenia głową powinien pochłonąć całą energię, dlatego na tym sprzęcie nie warto oszczędzać. Niestety wiele osób nawet posiadając dobry kask, nie potrafi odpowiednio go założyć. Tymczasem kask powinien stosunkowo nisko zachodzić na czoło, nie przesuwać się w trakcie jazdy w żadnym kierunku i pozostawiać luźnych pasków. Filmy instruktażowe można znaleźć na stronach producentów i YouTube.

Przebieg trasy

Mimo, że trasy maratonów są dobrze oznakowane, to niemal zawsze znajdzie się ktoś, kto się pomyli. By uniknąć tego rodzaju sytuacji warto dokładnie przeanalizować przebieg trasy i zwrócić uwagę na charakterystyczne punkty znajdujące się na skrzyżowaniach dróg, by uniknąć pomyłki i skręcenia w niewłaściwą stronę.

Jedzenie i picie

Na każdej trasie znajdują się punkty z wodą oraz wysokokalorycznymi przekąskami. Tym niemniej warto ze sobą zabrać własne napoje izotoniczne, które lepiej niż woda uzupełnią niedobry mikroelementów traconych podczas intensywnego wysiłku. To samo dotyczy przekąsek – ich zabranie powinny uwzględnić przede wszystkim osoby uczulone na składniki czekolady oraz na orzechy. Przekąski na trasie składają się głównie z batoników, które nie każdy dobrze toleruje. Z tego powodu należy się dodatkowo zaopatrzyć we własne przekąski energetyczne.

Wybór maratonu

Wybór maratonu powinien być podyktowany przesłankami dotyczącymi dystansu i stopnia trudności w powiązaniu z kondycją. Osoby które dopiero zaczynają swoją przygodę zdecydowanie nie powinny startować na początek w trudnych maratonach. Lepiej wybrać coś o krótkim lub średnim dystansie, z trasą niewymagającą dodatkowych umiejętności i bez wysokich przewyższeń. W przeciwnym razie istnieje duże ryzyko kontuzji.

Przygotowanie kondycyjne

Podczas maratonu niezwykle istotna jest kondycja. By nie poczuć zbyt szybko wyczerpania i dojechać do mety, niezbędne są treningi. Trenować należy pod kątem przyszłego maratonu. Najlepiej, by trening obejmował trasy o podobnym stopniu długości i trudności. Osiągane w trakcie treningów efekty pomoże monitorować dowolna aplikacja sportowa.

Odzież na maraton

Odzież to kolejny ważny element przygotowania do maratonu. Zawsze należy wybierać taki jej rodzaj, który jest dedykowany uprawianej dyscyplinie. W przypadku jazdy na rowerze są to koszulki i spodenki, które nie powodują dodatkowego oporu powietrza, pozwalając przy tym na odprowadzanie wilgoci ze skóry i jej swobodne oddychanie. W spodenkach kolarskich zamontowane są dodatkowo specjalne wkładki, których zadaniem jest z jednej strony amortyzowanie drgań siodełka podczas jazdy, a z drugiej posiadają one właściwości bakteriobójcze. W koszulkach na plecach wszyte są specjalne kieszonki, w których zmieścić można niewielki bidon.

Elementem wartym uwzględnienia jest również pogoda. W przypadku niekorzystnych prognoz konieczne staje się zabranie ze sobą również odzieży przeciwwietrznej i/lub przeciwdeszczowej. W przypadku tych pierwszych będą to specjalne kamizelki lub wiatrówki, a tych drugich rowerowe kurtki i peleryny przeciwdeszczowe.

Na koniec warto dodać, że każdy maraton ma nieco inną specyfikę, co również należy uwzględnić przygotowując się fizycznie i zabierając określony ekwipunek.